DFPTC inspireerde en boeide ruim 170 bezoekers
8 december 2017

Tekst: Marjolein de Wit-Blok, WhiteCube
Fotografie: Henk Ganzeboom, Kobalt Fotografie

Volle Table-Tops, volle zalen, volle aandacht, volle maag

Op 30 november vond het DFPTC plaats in het CineMec in Ede. In deze achtste editie werd voor het eerst hydrauliek gecombineerd met transmissies in het thema ‘grote aandrijvingen’. Een bewuste en slimme keus waarmee de organisatie de focus breder trok en hiermee veel nieuwe bezoekers mocht verwelkomen. Belangstellenden uit het mechanische domein dompelden zich onder in de hydrauliek terwijl omgekeerd door hydraulici met verbazing werd geluisterd naar onder andere een presentatie over het vrije vorm frezen van tandwielen.

Het DFPTC startte stipt om half 10 met een kort openingswoord van Eddo Cammeraat, voorzitter van de symposiumcommissie. Het was de aftrap van een meer dan succesvolle dag waarin kennisuitwisseling en netwerken centraal stonden.

Lezingen
In de grote zaal startte Peter Albers met een plenaire lezing over hybride aandrijvingen voor grote machines. Hierna verdeelde de groep zich over twee zalen waar vervolgens parallel uiteenlopende onderwerpen aan bod kwamen. Dagvoorzitter Ivo Willemsen bleef in de grote zaal en kijkt met een goed gevoel terug op de integratie van de twee onderwerpen hydrauliek en transmissies. “Het was ontzettend leuk om eens in de keuken te kijken van een sector die zo dicht tegen hydrauliek aanligt. Het blijven eigen werelden maar ze sluiten uitstekend op elkaar aan. Het was ook goed om vast te stellen dat de brede benadering heeft geleid tot een groep toehoorders waarvan bijna de helft voor het eerst dit symposium bezocht.”

Ron Agterberg, dagvoorzitter van zaal 1, maakte het symposium voor de eerste keer mee. “Een goed symposium”, concludeert hij. “Het publiek in ‘mijn’ zaal had de volle aandacht voor de uiteenlopende presentaties die varieerden van lagersmering en lieraandrijvingen tot een bijzondere planeettandwielkast waarmee compacter is te bouwen. Bovendien werd er voorzichtig gebruik gemaakt van de mogelijkheid om via de app vragen te stellen.”

Biomimicry
De vakinhoudelijke lezingen werden afgewisseld door onder andere een interessante plenaire presentatie van Bas Sanders over Biomimicry: oplossingen die de natuur heeft ontwikkeld om uiteindelijk te overleven en die mensen kunnen inspireren bij het vinden van oplossingen voor hun eigen (technische) vraagstukken.

Direct daarna werd de Young Professional Award uitgereikt aan een viertal studenten Werktuigbouwkunde van de Haagse Hogeschool voor hun product ‘Writing Aid’. Deze oplossing is ontwikkeld om kinderen (netter) te leren schrijven en eventueel ook te gebruiken in revalidatietrajecten.

Table-Tops
Niet minder interessant voor de bezoeker was het grote aantal Table-Tops dat bemand werd door zowel bedrijven in de hydraulische aandrijftechniek als partijen uit de transmissie sector. Voor de tweede keer was bijvoorbeeld Hoyer (elektromotoren) van de partij en voor de eerste keer een bedrijf als SICK die zich sinds kort met een nieuwe lijn sensoren richt op de hydrauliekmarkt. Hans Hagedoorn, General Manager bij hoofdsponsor KTR: “Opnieuw een 1-daags event met mooie Table-Tops en prima sprekers. De toevoeging van ‘grote aandrijvingen’ was bovendien voor een aantal zeer interessante OEM’s reden om te komen. Wat mij betreft maken we er een tweedaags event van, met nog meer branchegerichte sprekers en toepassingen. KTR is er in 2019 zeker weer bij; het hoofdsponsorschap voelde als een maatpak!”

Ook Dennis van Arkel, director sales&marketing van Dana Brevini Benelux heeft de deelname wederom als erg positief ervaren. “De Table-Tops bieden de mogelijkheid om in een redelijk ongedwongen sfeer met de diverse relaties van gedachten te wisselen. Het aanbod in combinatie met transmissies gaf het publiek ook een bredere basis met betrekking tot de aandrijftechniek. Een uitstekend netwerk event dat voor herhaling vatbaar is!” Gijs van Schaik, sales engineer bij RMF Systems vult aan: “Een succesvol symposium wat mij betreft. Goede gelegenheid om te netwerken, leerzame lezingen en tevens blij dat ik met onze Table-Top aanwezig kon zijn.”

Tot slot
Over de ‘randvoorwaarden’ tot slot niets dan lof. De ontvangst, de catering, de locatie, de borrel en de goodiebag aan het einde van de dag. Het was allemaal tot in de puntjes verzorgd. Een tevreden commissievoorzitter sluit dan ook af met een positief gevoel. “De 2017 editie vormt zeker een stevige basis om de ingezette weg, van een breed aanbod aan technisch inhoudelijk lezingen over (mechanische, hydraulische, elektrische en pneumatische) aandrijftechniek, voort te zetten in 2019.”

Huis Oilgear D-pomp (regelbare radiale plunjerpom)

Plunjerblok D-pomp met 180 plunjers

Plunjer van 540 cc axiale plunjerpomp

Hogedruk axiale plunjerpomp

v.l.n.r. Dick Terlouw, Ad Petit, Gerrit Bekkering, Guus Poortman, Jason Lake (Oilgear), Frank Marcus, Rob van den Brink, Peter Vos, Berry Metselaar, Cyril Kortenhorst, Huib van Bruggen, Meine Jongschaap, Wim Roeterdink, Jelle Beuker

We kregen ook de gelegenheid om de productie- en testruimtes te bezichtigen. We waren onder de indruk van de mogelijkheden hier. En op alle vragen werd keurig antwoord gegeven. 
Voor verdere info kijk op de website van Oilgear: www.oilgear.com

Na een afsluitende discussie namen we met een voldaan gevoel afscheid en werden we keurig naar het vliegveld gebracht.

Dinsdagmorgen 9 oktober

Milwaukee
Na twee korte vluchten kwamen we in Milwaukee aan. Na de formaliteiten voor het afhalen van de huurauto’s vervuld te hebben gingen we naar het hotel. Het was inmiddels bedtijd geworden.

Dinsdagmorgen kwamen we na een mooie rit door Wisconsin aan bij Husco in Whitewater, ruim een uur rijden. Hier werden we hartelijk welkom geheten door Chris Holke (account representative). Chris gaf ons uitvoerig uitleg over de mogelijkheden met Husco kleppen. Husco is voornamelijk toeleverancier voor de OEM-markt. Er worden kleppen geheel op klantenspecificatie gemaakt voor o.a. John Deere, Caterpillar, AGCO, Ford, Komatsu, DANA, Yale enz.

Naast deze OEM klanten maakt Husco ook kleppen voor de automotive industrie, bijv. speciale minikleppen voor het stabiliteitssysteem van Mercedes Benz. Husco heeft ook een serie kleppen die via distributors ( kw Flextubo bv)aan eindklanten verkocht wordt. De SXC series is een alternatief voor de sectional valves. Speciaal de SXC 120 traxing selection is interessant voor gelijkloop wiel en rups aandrijving.

Ook hier waren we onder de indruk van het productieproces en de manier waarop alle vervaardigde kleppen getest werden.

Zie voor verdere info op de website van Husco: www.husco.com

Fotobijschrift: Husco kleppenblok

Dynex
Na een lekkere, beetje Hollandse lunch, vertrokken we naar Dynex in Pewaukee.

Na weer ruim een uur rijden door het platteland van Wisconsin kwamen we bij Dynex aan. Hier werden we in eerste instantie hartelijk welkom geheten door Charlie Brown (Business Development Manager). Na een lekkere bak koffie met wat versnaperingen kwam Raymond A. Warrell (President) ons uitgebreid vertellen over de Dynex hogedruk pompen en kleppen en ook over de regelbare hogedruk pomp. Hij werd hierin bijgestaan door bijna de voltallige staf. Tijdens de rondleiding viel het ons op dat er nog een aantal productiemachines van ver uit de vorige eeuw werkten. Toch voldeden deze machines nog prima aan de behoeften.

Ook bij Dynex worden de producten uitvoering getest voor deze afgeleverd worden. Daarnaast wordt in het technische lab continu gewerkt aan het verbeteren van producten en aan nieuwe producten.

Kijk voor verder info op de website van Dynex: www.dynexhydraulics.com

Fotobijschrift: Dynex hogedruk pomp

Na deze twee bezoeken reden we weer naar het hotel in Milwaukee waar we
’s avonds met elkaar van de typisch Amerikaanse keuken genoten hebben.

De biefstukken komen er aan!

Donderdagmorgen 11 oktober

SUN Hydraulics
Woensdag was een reisdag om van Milwaukee naar Sarasota in Florida te komen. Donderdagmorgen werden we bij SUN Hydraulics hartelijk verwelkomd door Dan Fernandes en Nathan Johnson. Uiteraard werd er met een bak koffie en een voorstelronde begonnen. Dan en Nathan vertelden eerst over de bedrijfscultuur bij SUN. Hier wordt je niet meteen gevraagd voor en bepaalde functie. Nadat je in dienst komt ga je als het ware het bedrijf door om uiteindelijk je werkplek te vinden. Wil je later toch van werkplek veranderen, dan zijn er goede mogelijkheden.

Aan de hand van de website van SUN werden we goed geïnformeerd over de SUN-kleppen. Bijvoorbeeld het principe van de “floating nose” cartridge. Ook werden we bijgepraat over het verschil in de standaard remkleppen en de “load holding” kleppen. Deze hebben bijv. een langere slag voor een betere stabiliteit.

Alle kleppen die SUN vervaardigt worden 100% getest. Hiervoor staat er een hele rij testbanken. Sinds kort biedt SUN ook de mogelijkheid om kleppen te leveren met afdichtingen die geschikt zijn voor Skydrol. Deze kleppen worden in Skydrol getest! SUN biedt ook de mogelijkheid om via de website al (offerte) schema’s te tekenen.

Na van een lekkere lunch in de aangename buitenlucht genoten te hebben kregen we een rondleiding door de productie- en testafdelingen. We waren allemaal onder de indruk van de schone en efficiënte manier van werken en testen.

Zie voor verdere info op de website van SUN: www.sunhydraulics.com

Fotobijschrift: Lunch bij Sun

Donderdagavond 11 oktober

Na de afsluitende discussie gingen er al een paar van onze groep naar het vliegveld en de overigen werden keurig naar het hotel gebracht.

Vervolgens hebben we donderdagavond heerlijk aan het strand gegeten en nadien van het Amerikaanse uitgaansleven genoten.

Fotobijschrift: Restaurant aan het strand in Bradenton

Monkey Bus

’s Avonds maakten we een rit met de Monkey Bus. Hier hebben we bijzonder plezierige herinneringen aan. Afsluitend kijken we terug op een bijzonder informatieve en erg gezellige reis.

 Wim Roeterdink, oktober 2017

Contact Secretariaat

Volg VPH Via

     

 © 2021 VPH  Vereniging Platform Hydrauliek (VPH)