20231123 154624
Bedrijfsbezoek Oosterscheldekering
23 november 2023

Tussen 15.00 en 15.30 melden zich 30 leden van ons platform aan Dijkgraaf A.M. Gelukweg 1 in Vrouwenpolder. En konden genieten van koffie / thee met traditionele Zeeuws bolus. Eerst werden we geïnformeerd door Piet Maljaars van Rijkswaterstaat over programma van deze middag. En aangegeven dat wij binnen in de ruimtes geen foto’s mochten maken. Gelukkig was het droog weer, maar wel veel wind en liepen we naar de machinekamer ruimte waar hydraulische installaties staan voor aansturen van de schuiven.

Systeem is zo opgebouwd dat er met zo weinig mogelijk componenten een betrouwbaar en goed te onderhouden systeem is gebouwd. Als men kijkt dat ongeveer 40 jaar geleden dit is gerealiseerd en in een tijd bestek van 10 jaar een knap staaltje water management is. Dit is waar Nederland trots op moet zijn.     

Voor de aandrijving van de schuiven is gekozen voor hydraulische cilinders. Deze cilinders zijn niet enkel in staat om de schuiven op te trekken, maar ook om deze als dat nodig is naar beneden te drukken. Deze cilinders steken boven de pijlers uit; aan de hoogte van de cilinder kan men zien hoe diep de Oosterschelde ter plaatse is. De pijlers zijn 30 tot 40 meter hoog en hebben een gewicht van maximaal 18.000 ton. Ze zijn gemaakt van beton, van binnen hol en na plaatsing gevuld met zand. De schuiven zijn circa 42 meter lang met een hoogte tussen de 6 en 12 meter. Het gewicht van de schuiven ligt tussen de 260 en 480 ton.                                              

Na de rondleiding kregen wij een uitgebreide toelichting op onderhoudstraject en procedures. Rijkswaterstaat is de beheerder van de Oosterscheldekering en verantwoordelijk voor het onderhoud. Regelmatig worden de kwaliteit en de veiligheid van de constructie gecontroleerd.

Men heeft daar een langjarig preventief onderhoud programma voor opgezet. Nu loopt traject voor reviseren van de hydraulische cilinders. Deze worden aangepast naar de huidige stand van techniek, met aanpassingen van  zuigerstang en afdichtingstechniek. Dit jaar zijn er 2 cilinders gereviseerd en voor 2024 staan er 4 gepland.

De procedure voor sluiten van de sluizen, is dat bij waterstanden boven de drie meter NAP bij Roompot Buiten de kering wordt gesloten. Afgezien van een eventuele sluiting bij storm wordt de kering als test viermaal per jaar geheel gesloten, tweemaal (april en oktober) door middel van gesimuleerd hoogwater om de nood-sluit-automaat te testen en tweemaal handmatig (januari en juli). Behalve deze "grote" testen wordt elke veertien dagen een "kleine" test uitgevoerd, hierbij worden de schuiven slechts 1 meter bewogen.                  

Dit was laatste activiteit van ons platform in 2023. Eerst volgende is nieuwjaar bijeenkomst in januari 2023. Middag werd afgesloten met buffet en netwerk borrel aangeboden door Rijkswaterstaat.

Huis Oilgear D-pomp (regelbare radiale plunjerpom)

Plunjerblok D-pomp met 180 plunjers

Plunjer van 540 cc axiale plunjerpomp

Hogedruk axiale plunjerpomp

v.l.n.r. Dick Terlouw, Ad Petit, Gerrit Bekkering, Guus Poortman, Jason Lake (Oilgear), Frank Marcus, Rob van den Brink, Peter Vos, Berry Metselaar, Cyril Kortenhorst, Huib van Bruggen, Meine Jongschaap, Wim Roeterdink, Jelle Beuker

We kregen ook de gelegenheid om de productie- en testruimtes te bezichtigen. We waren onder de indruk van de mogelijkheden hier. En op alle vragen werd keurig antwoord gegeven. 
Voor verdere info kijk op de website van Oilgear: www.oilgear.com

Na een afsluitende discussie namen we met een voldaan gevoel afscheid en werden we keurig naar het vliegveld gebracht.

Dinsdagmorgen 9 oktober

Milwaukee
Na twee korte vluchten kwamen we in Milwaukee aan. Na de formaliteiten voor het afhalen van de huurauto’s vervuld te hebben gingen we naar het hotel. Het was inmiddels bedtijd geworden.

Dinsdagmorgen kwamen we na een mooie rit door Wisconsin aan bij Husco in Whitewater, ruim een uur rijden. Hier werden we hartelijk welkom geheten door Chris Holke (account representative). Chris gaf ons uitvoerig uitleg over de mogelijkheden met Husco kleppen. Husco is voornamelijk toeleverancier voor de OEM-markt. Er worden kleppen geheel op klantenspecificatie gemaakt voor o.a. John Deere, Caterpillar, AGCO, Ford, Komatsu, DANA, Yale enz.

Naast deze OEM klanten maakt Husco ook kleppen voor de automotive industrie, bijv. speciale minikleppen voor het stabiliteitssysteem van Mercedes Benz. Husco heeft ook een serie kleppen die via distributors ( kw Flextubo bv)aan eindklanten verkocht wordt. De SXC series is een alternatief voor de sectional valves. Speciaal de SXC 120 traxing selection is interessant voor gelijkloop wiel en rups aandrijving.

Ook hier waren we onder de indruk van het productieproces en de manier waarop alle vervaardigde kleppen getest werden.

Zie voor verdere info op de website van Husco: www.husco.com

Fotobijschrift: Husco kleppenblok

Dynex
Na een lekkere, beetje Hollandse lunch, vertrokken we naar Dynex in Pewaukee.

Na weer ruim een uur rijden door het platteland van Wisconsin kwamen we bij Dynex aan. Hier werden we in eerste instantie hartelijk welkom geheten door Charlie Brown (Business Development Manager). Na een lekkere bak koffie met wat versnaperingen kwam Raymond A. Warrell (President) ons uitgebreid vertellen over de Dynex hogedruk pompen en kleppen en ook over de regelbare hogedruk pomp. Hij werd hierin bijgestaan door bijna de voltallige staf. Tijdens de rondleiding viel het ons op dat er nog een aantal productiemachines van ver uit de vorige eeuw werkten. Toch voldeden deze machines nog prima aan de behoeften.

Ook bij Dynex worden de producten uitvoering getest voor deze afgeleverd worden. Daarnaast wordt in het technische lab continu gewerkt aan het verbeteren van producten en aan nieuwe producten.

Kijk voor verder info op de website van Dynex: www.dynexhydraulics.com

Fotobijschrift: Dynex hogedruk pomp

Na deze twee bezoeken reden we weer naar het hotel in Milwaukee waar we
’s avonds met elkaar van de typisch Amerikaanse keuken genoten hebben.

De biefstukken komen er aan!

Donderdagmorgen 11 oktober

SUN Hydraulics
Woensdag was een reisdag om van Milwaukee naar Sarasota in Florida te komen. Donderdagmorgen werden we bij SUN Hydraulics hartelijk verwelkomd door Dan Fernandes en Nathan Johnson. Uiteraard werd er met een bak koffie en een voorstelronde begonnen. Dan en Nathan vertelden eerst over de bedrijfscultuur bij SUN. Hier wordt je niet meteen gevraagd voor en bepaalde functie. Nadat je in dienst komt ga je als het ware het bedrijf door om uiteindelijk je werkplek te vinden. Wil je later toch van werkplek veranderen, dan zijn er goede mogelijkheden.

Aan de hand van de website van SUN werden we goed geïnformeerd over de SUN-kleppen. Bijvoorbeeld het principe van de “floating nose” cartridge. Ook werden we bijgepraat over het verschil in de standaard remkleppen en de “load holding” kleppen. Deze hebben bijv. een langere slag voor een betere stabiliteit.

Alle kleppen die SUN vervaardigt worden 100% getest. Hiervoor staat er een hele rij testbanken. Sinds kort biedt SUN ook de mogelijkheid om kleppen te leveren met afdichtingen die geschikt zijn voor Skydrol. Deze kleppen worden in Skydrol getest! SUN biedt ook de mogelijkheid om via de website al (offerte) schema’s te tekenen.

Na van een lekkere lunch in de aangename buitenlucht genoten te hebben kregen we een rondleiding door de productie- en testafdelingen. We waren allemaal onder de indruk van de schone en efficiënte manier van werken en testen.

Zie voor verdere info op de website van SUN: www.sunhydraulics.com

Fotobijschrift: Lunch bij Sun

Donderdagavond 11 oktober

Na de afsluitende discussie gingen er al een paar van onze groep naar het vliegveld en de overigen werden keurig naar het hotel gebracht.

Vervolgens hebben we donderdagavond heerlijk aan het strand gegeten en nadien van het Amerikaanse uitgaansleven genoten.

Fotobijschrift: Restaurant aan het strand in Bradenton

Monkey Bus

’s Avonds maakten we een rit met de Monkey Bus. Hier hebben we bijzonder plezierige herinneringen aan. Afsluitend kijken we terug op een bijzonder informatieve en erg gezellige reis.

 Wim Roeterdink, oktober 2017

Contact Secretariaat

Volg VPH Via

     

 © 2024 VPH  Vereniging Platform Hydrauliek (VPH)