bezoek SS Rotterdam
Delen
Op 27 oktober heeft de VPH het symposium hydraulisch leidingwerk, vast en flexibel georganiseerd. Voor iedere hydraulische installatie vormt het leidingwerk mogelijk het belangrijkste onderdeel van de aandrijving. We passen onze kennis al jaren toe, grotendeels gebaseerd op de ervaringen die we hiermee hebben opgebouwd. Er zijn echter wel continu nieuwe ontwikkelingen op de markt waar we betrouwbaarder, veiliger, beter lekdicht en economisch ons leidingwerk kunnen realiseren.
Waar we in de markt over slangen wellicht al vaker over horen vertellen is de non-skyve techniek oftewel een slang niet schillen voordat de slanghulshuls er wordt opgeperst. Over die techniek gaat u alle details vernemen. Maar ook laten we een spreker aan net woord die juist de skyve techniek propageert, oftewel waarom juist wel een slang te schillen. Uniek dat u beide voor-en nadelen van deze technieken kunt meebeleven.
Een slang assembleren is een vak op zich waar naast zorgvuldigheid in de keuze van onderdelen en pers-afstelling ook enige ambacht schuil gaat. Vaak willen of moeten we zeker stellen dat de geassembleerde slang met zekerheid een testdruk kan weerstaan. Daarvoor hebben we een spreker aanwezig die u alles gaat vertellen over dergelijke test apparatuur en ook, hoe er veilig mee om te gaan.
Voor de installatie van vast leidingwerk gelden een groot aantal regels. Naast de juiste wanddikte, type beugels, bocht radii, type koppeling of flens, corrosie weestand en niet te vergeten reinheid, blijken er dan toch ineens eigenschappen op te treden die we niet verwacht hadden. Aan de hand van een werkelijke case studie krijgt u opzienbarende feiten te horen over ondersteuningen, uitzetting, trillingen en drukpulsaties.
Download hier de presentaties van de sprekers:
Een stap voor zijn in testdruk oplossingen, door Inne IJntema voor Itensify
De eigenschappen van skyve (geschilde) slang,door Gerrit Fransen voor VPH
Leidingwerk problemen, door Martijn de Jong en Steven Elffers voor Tebulo
De eigenschappen van non-skyve (ongeschilde) slang, door Erik Haas voor Powerflex (Eaton)
v.l.n.r. Dick Terlouw, Ad Petit, Gerrit Bekkering, Guus Poortman, Jason Lake (Oilgear), Frank Marcus, Rob van den Brink, Peter Vos, Berry Metselaar, Cyril Kortenhorst, Huib van Bruggen, Meine Jongschaap, Wim Roeterdink, Jelle Beuker
We kregen ook de gelegenheid om de productie- en testruimtes te bezichtigen. We waren onder de indruk van de mogelijkheden hier. En op alle vragen werd keurig antwoord gegeven.
Voor verdere info kijk op de website van Oilgear: www.oilgear.com
Na een afsluitende discussie namen we met een voldaan gevoel afscheid en werden we keurig naar het vliegveld gebracht.
Dinsdagmorgen 9 oktober
Milwaukee
Na twee korte vluchten kwamen we in Milwaukee aan. Na de formaliteiten voor het afhalen van de huurauto’s vervuld te hebben gingen we naar het hotel. Het was inmiddels bedtijd geworden.
Dinsdagmorgen kwamen we na een mooie rit door Wisconsin aan bij Husco in Whitewater, ruim een uur rijden. Hier werden we hartelijk welkom geheten door Chris Holke (account representative). Chris gaf ons uitvoerig uitleg over de mogelijkheden met Husco kleppen. Husco is voornamelijk toeleverancier voor de OEM-markt. Er worden kleppen geheel op klantenspecificatie gemaakt voor o.a. John Deere, Caterpillar, AGCO, Ford, Komatsu, DANA, Yale enz.
Naast deze OEM klanten maakt Husco ook kleppen voor de automotive industrie, bijv. speciale minikleppen voor het stabiliteitssysteem van Mercedes Benz. Husco heeft ook een serie kleppen die via distributors ( kw Flextubo bv)aan eindklanten verkocht wordt. De SXC series is een alternatief voor de sectional valves. Speciaal de SXC 120 traxing selection is interessant voor gelijkloop wiel en rups aandrijving.
Ook hier waren we onder de indruk van het productieproces en de manier waarop alle vervaardigde kleppen getest werden.
Zie voor verdere info op de website van Husco: www.husco.com
Fotobijschrift: Husco kleppenblok
Dynex
Na een lekkere, beetje Hollandse lunch, vertrokken we naar Dynex in Pewaukee.
Na weer ruim een uur rijden door het platteland van Wisconsin kwamen we bij Dynex aan. Hier werden we in eerste instantie hartelijk welkom geheten door Charlie Brown (Business Development Manager). Na een lekkere bak koffie met wat versnaperingen kwam Raymond A. Warrell (President) ons uitgebreid vertellen over de Dynex hogedruk pompen en kleppen en ook over de regelbare hogedruk pomp. Hij werd hierin bijgestaan door bijna de voltallige staf. Tijdens de rondleiding viel het ons op dat er nog een aantal productiemachines van ver uit de vorige eeuw werkten. Toch voldeden deze machines nog prima aan de behoeften.
Ook bij Dynex worden de producten uitvoering getest voor deze afgeleverd worden. Daarnaast wordt in het technische lab continu gewerkt aan het verbeteren van producten en aan nieuwe producten.
Kijk voor verder info op de website van Dynex: www.dynexhydraulics.com
Fotobijschrift: Dynex hogedruk pomp
Na deze twee bezoeken reden we weer naar het hotel in Milwaukee waar we
’s avonds met elkaar van de typisch Amerikaanse keuken genoten hebben.
De biefstukken komen er aan!
Donderdagmorgen 11 oktober
SUN Hydraulics
Woensdag was een reisdag om van Milwaukee naar Sarasota in Florida te komen. Donderdagmorgen werden we bij SUN Hydraulics hartelijk verwelkomd door Dan Fernandes en Nathan Johnson. Uiteraard werd er met een bak koffie en een voorstelronde begonnen. Dan en Nathan vertelden eerst over de bedrijfscultuur bij SUN. Hier wordt je niet meteen gevraagd voor en bepaalde functie. Nadat je in dienst komt ga je als het ware het bedrijf door om uiteindelijk je werkplek te vinden. Wil je later toch van werkplek veranderen, dan zijn er goede mogelijkheden.
Aan de hand van de website van SUN werden we goed geïnformeerd over de SUN-kleppen. Bijvoorbeeld het principe van de “floating nose” cartridge. Ook werden we bijgepraat over het verschil in de standaard remkleppen en de “load holding” kleppen. Deze hebben bijv. een langere slag voor een betere stabiliteit.
Alle kleppen die SUN vervaardigt worden 100% getest. Hiervoor staat er een hele rij testbanken. Sinds kort biedt SUN ook de mogelijkheid om kleppen te leveren met afdichtingen die geschikt zijn voor Skydrol. Deze kleppen worden in Skydrol getest! SUN biedt ook de mogelijkheid om via de website al (offerte) schema’s te tekenen.
Na van een lekkere lunch in de aangename buitenlucht genoten te hebben kregen we een rondleiding door de productie- en testafdelingen. We waren allemaal onder de indruk van de schone en efficiënte manier van werken en testen.
Zie voor verdere info op de website van SUN: www.sunhydraulics.com
Fotobijschrift: Lunch bij Sun
Donderdagavond 11 oktober
Na de afsluitende discussie gingen er al een paar van onze groep naar het vliegveld en de overigen werden keurig naar het hotel gebracht.
Vervolgens hebben we donderdagavond heerlijk aan het strand gegeten en nadien van het Amerikaanse uitgaansleven genoten.
Fotobijschrift: Restaurant aan het strand in Bradenton
Monkey Bus
’s Avonds maakten we een rit met de Monkey Bus. Hier hebben we bijzonder plezierige herinneringen aan. Afsluitend kijken we terug op een bijzonder informatieve en erg gezellige reis.
Wim Roeterdink, oktober 2017
© 2024 VPH Vereniging Platform Hydrauliek (VPH)