Symposium
17 maart 2022

Electrische actuators

Donderdag 17 maart jl. hield Vereniging Platform Hydrauliek een symposium met thema “Elektrisch lineaire actuator versus hydraulische cilinder”.

Tijdens dit symposium zijn er presentaties gegeven door Chris Donkers van Bosch Rexroth en Niels van der Geld van Ampelmann. In de presentatie van Chris Donkers werd het verschil uitgelegd tussen een hydraulische cilinder, Elektro Hydraulische Actuator (EHA) en een Elektro Mechanische Actuator (EMA). Een hydraulische cilinder kan tot zeer hoge krachten en slaglengtes toegepast worden. Lokaal is er weinig ruimte nodig, maar er is een (grote) hydraulisch aggregaat, ventielen en leidingwerk nodig voor de aandrijving. In stilstand is een gedefinieerde positie niet mogelijk vanwege flexibiliteit van de olie. Noodbediening is zeer eenvoudig aan te brengen.

Een EHA heeft geen extern hydraulisch aggregaat nodig. Alle componenten zijn op de EHA geplaatst. Hierdoor is lokaal meer ruimte nodig. Krachten zijn gelijk aan de hydraulische cilinder. Een EHA kan in zijn geheel getest worden voor installatie in de machine, zodat na installatie weinig tijd benodigd is voor in bedrijf stellen. Het gewicht van een EHA is groter dan een hydraulische cilinder, vanwege de ingebouwde aandrijving. Overige eigenschappen zijn gelijk aan de hydraulische cilinder.

Een EMA is net als de EHA een op zich zelf staand systeem. Er is geen hydrauliek olie benodigd en daarmee geen milieu vervuiling mogelijk door olie lekkage. De maximale krachten zijn beperkt tot circa 1000 kN en ook slaglengte is beperkt tot circa 6 meter. De snelheid is beperkt tot circa 0,5 m/s.

Stilstand in een gedefinieerde positie is mogelijk met een EMA, maar noodbediening is onmogelijk als de spindel vast zit.

Niels van der Geld van Ampelmann heeft ons meegenomen in hoe de deiningsgecompenseerde loopbruggen van Ampelmann tot nu toe zijn uitgevoerd met hydraulische cilinders en een diesel aangedreven hydrauliek aggregaat. Ampelmann ontwikkelt een systeem met EHA’s. Ook is in dit nieuwe systeem een elektrisch accupakket geplaatst om de terug gewonnen energie op te slaan en deze te hergebruiken wanneer nodig.

Uit voorlopige testen blijkt het gevraagde vermogen van het schip van max 360 kW gedaald te zijn naar circa 40 kW! Het geluidsniveau is erg gedaald omdat geen dieselaggregaat meer nodig is. De benodigde ruimte op het scheepsdek is ook aanzienlijk vermindert omdat er geen dieselaggregaat en geen slangen tussen de brug en aggregaat nodig zijn. Het gewicht is wel iets meer geworden, maar dat weegt niet op tegen de genoemde voordelen.

 Aan het einde van de presentaties waren er veel vragen/reacties uit het publiek, wat aangeeft dat er veel interesse is in deze nieuwe technologie. Tijdens de borrel met buffet werd er nog lang nagepraat. Al met al een geslaagde informatieve en gezellige middag.

Huis Oilgear D-pomp (regelbare radiale plunjerpom)

Plunjerblok D-pomp met 180 plunjers

Plunjer van 540 cc axiale plunjerpomp

Hogedruk axiale plunjerpomp

v.l.n.r. Dick Terlouw, Ad Petit, Gerrit Bekkering, Guus Poortman, Jason Lake (Oilgear), Frank Marcus, Rob van den Brink, Peter Vos, Berry Metselaar, Cyril Kortenhorst, Huib van Bruggen, Meine Jongschaap, Wim Roeterdink, Jelle Beuker

We kregen ook de gelegenheid om de productie- en testruimtes te bezichtigen. We waren onder de indruk van de mogelijkheden hier. En op alle vragen werd keurig antwoord gegeven. 
Voor verdere info kijk op de website van Oilgear: www.oilgear.com

Na een afsluitende discussie namen we met een voldaan gevoel afscheid en werden we keurig naar het vliegveld gebracht.

Dinsdagmorgen 9 oktober

Milwaukee
Na twee korte vluchten kwamen we in Milwaukee aan. Na de formaliteiten voor het afhalen van de huurauto’s vervuld te hebben gingen we naar het hotel. Het was inmiddels bedtijd geworden.

Dinsdagmorgen kwamen we na een mooie rit door Wisconsin aan bij Husco in Whitewater, ruim een uur rijden. Hier werden we hartelijk welkom geheten door Chris Holke (account representative). Chris gaf ons uitvoerig uitleg over de mogelijkheden met Husco kleppen. Husco is voornamelijk toeleverancier voor de OEM-markt. Er worden kleppen geheel op klantenspecificatie gemaakt voor o.a. John Deere, Caterpillar, AGCO, Ford, Komatsu, DANA, Yale enz.

Naast deze OEM klanten maakt Husco ook kleppen voor de automotive industrie, bijv. speciale minikleppen voor het stabiliteitssysteem van Mercedes Benz. Husco heeft ook een serie kleppen die via distributors ( kw Flextubo bv)aan eindklanten verkocht wordt. De SXC series is een alternatief voor de sectional valves. Speciaal de SXC 120 traxing selection is interessant voor gelijkloop wiel en rups aandrijving.

Ook hier waren we onder de indruk van het productieproces en de manier waarop alle vervaardigde kleppen getest werden.

Zie voor verdere info op de website van Husco: www.husco.com

Fotobijschrift: Husco kleppenblok

Dynex
Na een lekkere, beetje Hollandse lunch, vertrokken we naar Dynex in Pewaukee.

Na weer ruim een uur rijden door het platteland van Wisconsin kwamen we bij Dynex aan. Hier werden we in eerste instantie hartelijk welkom geheten door Charlie Brown (Business Development Manager). Na een lekkere bak koffie met wat versnaperingen kwam Raymond A. Warrell (President) ons uitgebreid vertellen over de Dynex hogedruk pompen en kleppen en ook over de regelbare hogedruk pomp. Hij werd hierin bijgestaan door bijna de voltallige staf. Tijdens de rondleiding viel het ons op dat er nog een aantal productiemachines van ver uit de vorige eeuw werkten. Toch voldeden deze machines nog prima aan de behoeften.

Ook bij Dynex worden de producten uitvoering getest voor deze afgeleverd worden. Daarnaast wordt in het technische lab continu gewerkt aan het verbeteren van producten en aan nieuwe producten.

Kijk voor verder info op de website van Dynex: www.dynexhydraulics.com

Fotobijschrift: Dynex hogedruk pomp

Na deze twee bezoeken reden we weer naar het hotel in Milwaukee waar we
’s avonds met elkaar van de typisch Amerikaanse keuken genoten hebben.

De biefstukken komen er aan!

Donderdagmorgen 11 oktober

SUN Hydraulics
Woensdag was een reisdag om van Milwaukee naar Sarasota in Florida te komen. Donderdagmorgen werden we bij SUN Hydraulics hartelijk verwelkomd door Dan Fernandes en Nathan Johnson. Uiteraard werd er met een bak koffie en een voorstelronde begonnen. Dan en Nathan vertelden eerst over de bedrijfscultuur bij SUN. Hier wordt je niet meteen gevraagd voor en bepaalde functie. Nadat je in dienst komt ga je als het ware het bedrijf door om uiteindelijk je werkplek te vinden. Wil je later toch van werkplek veranderen, dan zijn er goede mogelijkheden.

Aan de hand van de website van SUN werden we goed geïnformeerd over de SUN-kleppen. Bijvoorbeeld het principe van de “floating nose” cartridge. Ook werden we bijgepraat over het verschil in de standaard remkleppen en de “load holding” kleppen. Deze hebben bijv. een langere slag voor een betere stabiliteit.

Alle kleppen die SUN vervaardigt worden 100% getest. Hiervoor staat er een hele rij testbanken. Sinds kort biedt SUN ook de mogelijkheid om kleppen te leveren met afdichtingen die geschikt zijn voor Skydrol. Deze kleppen worden in Skydrol getest! SUN biedt ook de mogelijkheid om via de website al (offerte) schema’s te tekenen.

Na van een lekkere lunch in de aangename buitenlucht genoten te hebben kregen we een rondleiding door de productie- en testafdelingen. We waren allemaal onder de indruk van de schone en efficiënte manier van werken en testen.

Zie voor verdere info op de website van SUN: www.sunhydraulics.com

Fotobijschrift: Lunch bij Sun

Donderdagavond 11 oktober

Na de afsluitende discussie gingen er al een paar van onze groep naar het vliegveld en de overigen werden keurig naar het hotel gebracht.

Vervolgens hebben we donderdagavond heerlijk aan het strand gegeten en nadien van het Amerikaanse uitgaansleven genoten.

Fotobijschrift: Restaurant aan het strand in Bradenton

Monkey Bus

’s Avonds maakten we een rit met de Monkey Bus. Hier hebben we bijzonder plezierige herinneringen aan. Afsluitend kijken we terug op een bijzonder informatieve en erg gezellige reis.

 Wim Roeterdink, oktober 2017

Contact Secretariaat

Volg VPH Via

     

 © 2024 VPH  Vereniging Platform Hydrauliek (VPH)