bezoek SS Rotterdam
Delen
Met een mooie groep Hydrauliekkenners vertrokken we donderdag 7 maart vroeg in de ochtend naar Duitsland. Lees hier het verslag van Gerrit Fransen & Peter Vos over deze trip.
Verslag van Gerrit Fransen
Op 7 en 8 maart 2019 hebben een 16 tal leden 4 bedrijven in Duitsland bezocht. Vertrokken vanuit Enschede om half acht richting Düsseldorf. Hier vond eerste bezoek plaats bij de firma Komatsu mining division. Na ontvangst werd uitgebreid overzicht gegeven van de productie locatie minimg machines. Men bouwt een 5 tal type machines van PC 3000 tot PC 8000. Type aanduiding heeft betrekking op laadvermoegen van de shovel bak. Dit van 16m3 tot de grootset 42m3. Komatsu bouwt in Dusseldorf gemiddeld 55 machines per jaar. Door speciekike eisen en toepassing van de machines bouwt men veel in eigen huis. De grootste machines worden in pakketen gebouwd en getest. Op locatie samen gebouwd. Op dit moment werken op deze locatie circa 900 personen. Daarna ging de reis verder naar XCMG in Krefeld. Eerst nog even een tussenstop bij een bruinkool afgraving.
Xuzhou constructie machines Group Co., Ltd. (XCMG) werd opgericht in 1943. XCMG is een producent van de Chinese bouw machines, kranen, grondverzet, beton en asfalt machines en uitgegroeid tot een van de grootste in China..
XCMG is het 5e grootste machines bouwbedrijf in de wereld. Het is 65e gerangschikt in de lijst met China's Top 500 bedrijven, 44e in de lijst van China's Top 100 verwerkende ondernemingen en 2e in de lijst met China's Top 100 machinefabrikanten.
In Krefeld heeft men R&D center voor drive train, gears en controls. De functie van deze vestiging is het ontwikkelen van eigen onderdelen voor hydraulische aandrijving. Ook AMCO ten Post heeft XCMG als moeder bedrijf.
De avond door gebracht in Osnabruck en de volgende morgen door naar de firma Paus in Emsburen. De Firma Paus is een familie bedrijf Opgericht in 1968 dat richt op diverse marktsegmenten. In de grondverzet op zwenk shovels met telescooparm, mijnbouw, asfalt machines en hoogwerkers. Paus is ook een van de ontwerpers voor speciale hoogwerkers en transport voor meubels. Deze worden veel toegepast in grote steden in Nederland. Verder bouwt men speciale machines voor de mijnbouw. En men produceert veel speciale en klant specifieke machines.
Men besteed veel aandacht aan opleiden van personeel. Gemiddeld heeft men 25 leer werkplekken. en maakt veel onderdelen in eigen huis. Voor toelevering van goederen en maakt men zoveel mogelijk gebruik van ondernemingen uit de regio. En men bouwt vaak kleine series. Heeft ook een joint venture in China en een vestiging in Rusland.
Op naar laatste bezoek van onze trip. Deze ging richting Rheine naar de firma KTR Systems GmbH. Opgericht in 1959 en wereldwijd met circa 1150 medewerkers waarvan 440 in Rheine Made for Motion – onder dit motto houdt KTR zich al meer dan 50 jaar bezig met de ontwikkeling van aandrijfcomponenten voor machinebouw en industriële installaties. KTR is fabrikant van hoogwaardige aandrijftechniek, rem- en koelsystemen en hydraulische componenten. Als marktleider zijn we een betrouwbare partner voor iedereen die zaken in beweging wil zetten. Men is sterkt in markt voor windmolens en heeft daar speciale koppelingen ontwikkeld. In dit segment heeft men een markt aandeel van circa 80%.
Onze reis werd afgesloten met een gezamenlijke borrel bij van de Valk in Enschede.
Gerrit Fransen
DUNLOPHIFLEX / ALFAGOMMA
v.l.n.r. Dick Terlouw, Ad Petit, Gerrit Bekkering, Guus Poortman, Jason Lake (Oilgear), Frank Marcus, Rob van den Brink, Peter Vos, Berry Metselaar, Cyril Kortenhorst, Huib van Bruggen, Meine Jongschaap, Wim Roeterdink, Jelle Beuker
We kregen ook de gelegenheid om de productie- en testruimtes te bezichtigen. We waren onder de indruk van de mogelijkheden hier. En op alle vragen werd keurig antwoord gegeven.
Voor verdere info kijk op de website van Oilgear: www.oilgear.com
Na een afsluitende discussie namen we met een voldaan gevoel afscheid en werden we keurig naar het vliegveld gebracht.
Dinsdagmorgen 9 oktober
Milwaukee
Na twee korte vluchten kwamen we in Milwaukee aan. Na de formaliteiten voor het afhalen van de huurauto’s vervuld te hebben gingen we naar het hotel. Het was inmiddels bedtijd geworden.
Dinsdagmorgen kwamen we na een mooie rit door Wisconsin aan bij Husco in Whitewater, ruim een uur rijden. Hier werden we hartelijk welkom geheten door Chris Holke (account representative). Chris gaf ons uitvoerig uitleg over de mogelijkheden met Husco kleppen. Husco is voornamelijk toeleverancier voor de OEM-markt. Er worden kleppen geheel op klantenspecificatie gemaakt voor o.a. John Deere, Caterpillar, AGCO, Ford, Komatsu, DANA, Yale enz.
Naast deze OEM klanten maakt Husco ook kleppen voor de automotive industrie, bijv. speciale minikleppen voor het stabiliteitssysteem van Mercedes Benz. Husco heeft ook een serie kleppen die via distributors ( kw Flextubo bv)aan eindklanten verkocht wordt. De SXC series is een alternatief voor de sectional valves. Speciaal de SXC 120 traxing selection is interessant voor gelijkloop wiel en rups aandrijving.
Ook hier waren we onder de indruk van het productieproces en de manier waarop alle vervaardigde kleppen getest werden.
Zie voor verdere info op de website van Husco: www.husco.com
Fotobijschrift: Husco kleppenblok
Dynex
Na een lekkere, beetje Hollandse lunch, vertrokken we naar Dynex in Pewaukee.
Na weer ruim een uur rijden door het platteland van Wisconsin kwamen we bij Dynex aan. Hier werden we in eerste instantie hartelijk welkom geheten door Charlie Brown (Business Development Manager). Na een lekkere bak koffie met wat versnaperingen kwam Raymond A. Warrell (President) ons uitgebreid vertellen over de Dynex hogedruk pompen en kleppen en ook over de regelbare hogedruk pomp. Hij werd hierin bijgestaan door bijna de voltallige staf. Tijdens de rondleiding viel het ons op dat er nog een aantal productiemachines van ver uit de vorige eeuw werkten. Toch voldeden deze machines nog prima aan de behoeften.
Ook bij Dynex worden de producten uitvoering getest voor deze afgeleverd worden. Daarnaast wordt in het technische lab continu gewerkt aan het verbeteren van producten en aan nieuwe producten.
Kijk voor verder info op de website van Dynex: www.dynexhydraulics.com
Fotobijschrift: Dynex hogedruk pomp
Na deze twee bezoeken reden we weer naar het hotel in Milwaukee waar we
’s avonds met elkaar van de typisch Amerikaanse keuken genoten hebben.
De biefstukken komen er aan!
Donderdagmorgen 11 oktober
SUN Hydraulics
Woensdag was een reisdag om van Milwaukee naar Sarasota in Florida te komen. Donderdagmorgen werden we bij SUN Hydraulics hartelijk verwelkomd door Dan Fernandes en Nathan Johnson. Uiteraard werd er met een bak koffie en een voorstelronde begonnen. Dan en Nathan vertelden eerst over de bedrijfscultuur bij SUN. Hier wordt je niet meteen gevraagd voor en bepaalde functie. Nadat je in dienst komt ga je als het ware het bedrijf door om uiteindelijk je werkplek te vinden. Wil je later toch van werkplek veranderen, dan zijn er goede mogelijkheden.
Aan de hand van de website van SUN werden we goed geïnformeerd over de SUN-kleppen. Bijvoorbeeld het principe van de “floating nose” cartridge. Ook werden we bijgepraat over het verschil in de standaard remkleppen en de “load holding” kleppen. Deze hebben bijv. een langere slag voor een betere stabiliteit.
Alle kleppen die SUN vervaardigt worden 100% getest. Hiervoor staat er een hele rij testbanken. Sinds kort biedt SUN ook de mogelijkheid om kleppen te leveren met afdichtingen die geschikt zijn voor Skydrol. Deze kleppen worden in Skydrol getest! SUN biedt ook de mogelijkheid om via de website al (offerte) schema’s te tekenen.
Na van een lekkere lunch in de aangename buitenlucht genoten te hebben kregen we een rondleiding door de productie- en testafdelingen. We waren allemaal onder de indruk van de schone en efficiënte manier van werken en testen.
Zie voor verdere info op de website van SUN: www.sunhydraulics.com
Fotobijschrift: Lunch bij Sun
Donderdagavond 11 oktober
Na de afsluitende discussie gingen er al een paar van onze groep naar het vliegveld en de overigen werden keurig naar het hotel gebracht.
Vervolgens hebben we donderdagavond heerlijk aan het strand gegeten en nadien van het Amerikaanse uitgaansleven genoten.
Fotobijschrift: Restaurant aan het strand in Bradenton
Monkey Bus
’s Avonds maakten we een rit met de Monkey Bus. Hier hebben we bijzonder plezierige herinneringen aan. Afsluitend kijken we terug op een bijzonder informatieve en erg gezellige reis.
Wim Roeterdink, oktober 2017
© 2024 VPH Vereniging Platform Hydrauliek (VPH)