Bedrijfsbezoeken

Archief

Op deze pagina zijn alle verslagen van eerdere bedrijfsbezoeken na te lezen.

Direct naar bedrijfsbezoeken 2015 en eerder bedrijfsbezoek aanmelden

Galvano Hengelo

21 juni 2018

In een presentatie werd uitgelegd wat galvaniseren echt is en het verschil weergegeven tussen de verschillende bewerkingen die Galvano Hengelo uitvoert, zoals oa. zink-nikkel, vernikkelen en verzilveren.

Voor hydraulische componenten, zoals klepbehuizingen wordt chemisch vernikkelen vanuit het verleden veelvuldig toegepast om de corrosiewering te verhogen. Galvano Hengelo heeft een galvanische bewerking speciaal ontwikkeld voor hydraulische onderdelen: Protalloy®. Dit is een zink-nikkel galvaniseerbehandeling waardoor een corrosiebestendigheid van meer dan 1000 uur NSS (Neutral Salt Spray test) kan worden gerealiseerd.

Lees meer

In dit proces wordt het product ontvet, gegalvaniseerd, gepassiveerd en gedroogd. Het resultaat is een dunne laag tussen de 5-15 micron. De laagdikte is afhankelijk van o.a. de afmetingen/ontwerp van het onderdeel. De Zn-Ni laag komt voornamelijk aan de buitenkant van het onderdeel en maar beperkt in gaten van het onderdeel. Hierdoor blijven passingen en schroefdraden van boorpatronen tbv kleppen onveranderd. Om het juiste resultaat te krijgen is goed overleg vooraf gewenst tussen Galvano Hengelo en de klant, alleen dan kan de laag daar aangebracht worden waar gewenst is, maar ook indien nodig het ontwerp aangepast worden voor een beter resultaat. Denk hierbij aan tapgaten voor de ophanging en het vermijden van blinde gaten en scherpe overgangen.

Na de presentatie kregen we een rondleiding door productiehal, laboratorium en logistiek. En de dag werd afgesloten met een prima verzorgd buffet.

Al met al weer een gezellige en leerzame middag.

Dutch Fluid Power Transmission Conference

30 november 2017

Op 30 november vond het DFPTC plaats in het CineMec in Ede. In deze achtste editie werd voor het eerst hydrauliek gecombineerd met transmissies in het thema ‘grote aandrijvingen’. Een bewuste en slimme keus waarmee de organisatie de focus breder trok en hiermee veel nieuwe bezoekers mocht verwelkomen. Belangstellenden uit het mechanische domein dompelden zich onder in de hydrauliek terwijl omgekeerd door hydraulici met verbazing werd geluisterd naar onder andere een presentatie over het vrije vorm frezen van tandwielen.

Het DFPTC startte stipt om half 10 met een kort openingswoord van Eddo Cammeraat, voorzitter van de symposiumcommissie. Het was de aftrap van een meer dan succesvolle dag waarin kennisuitwisseling en netwerken centraal stonden.

Lees meer

Lezingen
In de grote zaal startte Peter Albers met een plenaire lezing over hybride aandrijvingen voor grote machines. Hierna verdeelde de groep zich over twee zalen waar vervolgens parallel uiteenlopende onderwerpen aan bod kwamen. Dagvoorzitter Ivo Willemsen bleef in de grote zaal en kijkt met een goed gevoel terug op de integratie van de twee onderwerpen hydrauliek en transmissies. “Het was ontzettend leuk om eens in de keuken te kijken van een sector die zo dicht tegen hydrauliek aanligt. Het blijven eigen werelden maar ze sluiten uitstekend op elkaar aan. Het was ook goed om vast te stellen dat de brede benadering heeft geleid tot een groep toehoorders waarvan bijna de helft voor het eerst dit symposium bezocht.”

Ron Agterberg, dagvoorzitter van zaal 1, maakte het symposium voor de eerste keer mee. “Een goed symposium”, concludeert hij. “Het publiek in ‘mijn’ zaal had de volle aandacht voor de uiteenlopende presentaties die varieerden van lagersmering en lieraandrijvingen tot een bijzondere planeettandwielkast waarmee compacter is te bouwen. Bovendien werd er voorzichtig gebruik gemaakt van de mogelijkheid om via de app vragen te stellen.”

Biomimicry
De vakinhoudelijke lezingen werden afgewisseld door onder andere een interessante plenaire presentatie van Bas Sanders over Biomimicry: oplossingen die de natuur heeft ontwikkeld om uiteindelijk te overleven en die mensen kunnen inspireren bij het vinden van oplossingen voor hun eigen (technische) vraagstukken.

Direct daarna werd de Young Professional Award uitgereikt aan een viertal studenten Werktuigbouwkunde van de Haagse Hogeschool voor hun product ‘Writing Aid’. Deze oplossing is ontwikkeld om kinderen (netter) te leren schrijven en eventueel ook te gebruiken in revalidatietrajecten.

Table-Tops
Niet minder interessant voor de bezoeker was het grote aantal Table-Tops dat bemand werd door zowel bedrijven in de hydraulische aandrijftechniek als partijen uit de transmissie sector. Voor de tweede keer was bijvoorbeeld Hoyer (elektromotoren) van de partij en voor de eerste keer een bedrijf als SICK die zich sinds kort met een nieuwe lijn sensoren richt op de hydrauliekmarkt. Hans Hagedoorn, General Manager bij hoofdsponsor KTR: “Opnieuw een 1-daags event met mooie Table-Tops en prima sprekers. De toevoeging van ‘grote aandrijvingen’ was bovendien voor een aantal zeer interessante OEM’s reden om te komen. Wat mij betreft maken we er een tweedaags event van, met nog meer branchegerichte sprekers en toepassingen. KTR is er in 2019 zeker weer bij; het hoofdsponsorschap voelde als een maatpak!”

Ook Dennis van Arkel, director sales&marketing van Dana Brevini Benelux heeft de deelname wederom als erg positief ervaren. “De Table-Tops bieden de mogelijkheid om in een redelijk ongedwongen sfeer met de diverse relaties van gedachten te wisselen. Het aanbod in combinatie met transmissies gaf het publiek ook een bredere basis met betrekking tot de aandrijftechniek. Een uitstekend netwerk event dat voor herhaling vatbaar is!” Gijs van Schaik, sales engineer bij RMF Systems vult aan: “Een succesvol symposium wat mij betreft. Goede gelegenheid om te netwerken, leerzame lezingen en tevens blij dat ik met onze Table-Top aanwezig kon zijn.”

Tot slot
Over de ‘randvoorwaarden’ tot slot niets dan lof. De ontvangst, de catering, de locatie, de borrel en de goodiebag aan het einde van de dag. Het was allemaal tot in de puntjes verzorgd. Een tevreden commissievoorzitter sluit dan ook af met een positief gevoel. “De 2017 editie vormt zeker een stevige basis om de ingezette weg, van een breed aanbod aan technisch inhoudelijk lezingen over (mechanische, hydraulische, elektrische en pneumatische) aandrijftechniek, voort te zetten in 2019.”

Agco

26 mei 2016

We kunnen terugkijken op een interessante en succesvolle bijeenkomst bij Agco (producent van o.a. zelfrijdende velspuiten) te Grubbenvorst.

Op 26 mei jl. werden we gastvrij ontvangen in Herberg de Lindehoeve. Onder het genot van koffie en thee is door o.a. Joris Hiddema, manager engineering, een bedrijfspresentatie gegeven, wat ons een helder en compleet beeld heeft gegeven van de Agco organisatie.

Lees meer

 In het bijzonder is ingegaan op de hydraulische complexiteit van de door Agco geproduceerde machines. Er is ruim aandacht besteedt aan de hydraulische aandrijving en specifieke delen zoals het dynamisch ophangsysteem. Tevens is ingegaan op de technologische ontwikkeling op het gebied van hybride aandrijvingen, GPS volgsystemen etc.

Na de presentatie hebben we een uitgebreide rondgang gehad door de nabij gelegen fabriek met aansluitend de bezichtiging van een zelfrijdende veldspuitmachine.

Het bezoek hebben we afgesloten met soep en een broodje.

Symposium Dutch Fluid Power Conference 'System Architecture in Hydraulics' 10-11-2016

Op 10 november is de 7de editie van Het Hydrauliek Symposium gehouden, met als thema: System Achitecture in Hydraulics. We kijken terug op een succesvol evenement waar meer dan 200 mensen aan hebben deelgenomen.

Een uniek evenement waarin fabrikanten, experts, systeem ontwerpers, eindgebruikers en studenten zijn samengekomen om:

hun kennis te vergroten op het gebied van systeem ontwerp
te leren om in een vroeg stadium (principiële) keuzes te maken, met daarbij te kijken naar het effect op de uiteindelijke functionaliteit
ervaringen te delen met andere deelnemers
contacten te leggen met andere deelnemers en hiermee hun netwerk te verbreden
We zijn er ons inziens in geslaagd om aan alle facetten ruime invulling te geven. Dit hebben we op brede schaal ook van de deelnemers mogen vernemen. Tijdens de dag zijn we door diverse sprekers vanuit diverse invalshoeken meegenomen in de systeemarchitectuur in de hydrauliek. Tijdens de pauzes hebben diverse ondernemers zich gepresenteerd middels de zgn. table-tops.

André Kuipers
André Kuipers, de keynote spreker van de dag, heeft ons meegenomen in een reis in en door de ruimte. Een interessante en indrukwekkende reis waarbij we een blik achter de schermen hebben kunnen werpen van de internationale ruimtevaartwereld. Hij heeft ons meegenomen in de uitvoerige voorbereidende trainingen, de technologie en innovatie, de missie zelf en heeft ons uitzonderlijk beelden laten zien van planeet aarde.

WakaWaka
Alle deelnemers hebben na afloop een “WakaWaka” meegekregen, waarmee de organisatie heeft kunnen bijgedragen aan een sociale missie. Bij elke “WakaWaka” wordt namelijk bijgedragen om zonne-energie toegankelijk te maken voor families in gebieden zonder toegang tot elektriciteit.

Controllab Enschede 13-10-2016 

Op 13 oktober jl. werden we gastvrij ontvangen bij Controllab, gevestigd in gebouw van TU Twente te Enschede.

Christian Kleijn gaf een presentatie over de mogelijkheden van model gebaseerd ontwerpen. Aan de hand van een voorbeeld met een vishengel waarbij een bier flesje werd gehengeld naar een vriend op bewegend schip, zijn de basis principes van een besturing duidelijk gemaakt.

Vaak is er een kloof tussen engineers (mechanisch, hydraulisch, elektrisch en software). Er wordt niet voldoende gecommuniceerd. Door toepassing van model gebaseerd ontwerpen komen de verschillende engineers ineens wel bij elkaar en beginnen ze elkaar te begrijpen. Hierdoor worden machinebesturingen sneller ontwikkeld en met minder fouten. Controllab biedt hiervoor in eigen beheer ontwikkelde producten; 20-sim en HIL simulation.

Na de presentatie was de mogelijkheid voor proeven aan verschillende applicaties. Met een virtuele bril was het net alsof je zelf op een bewegend platform stond met de bediening in de hand. Op een computer was een simulatie van een kraan voor plaatsen van een windmolenwiek te zien. En ook was de mogelijk zelf een hydraulische installatie in te voeren en de cilinderbeweging en krachten terug te zien in grafieken.

Het bezoek hebben we zoals gewoonlijk afgesloten met een netwerkborrel waarin nog veel over deze toch nog onbekende mogelijkheden is nagepraat.

Agco 26-05-2015

We kunnen terugkijken op een interessante en succesvolle bijeenkomst bij Agco (producent van o.a. zelfrijdende velspuiten) te Grubbenvorst.

Op 26 mei jl. werden we gastvrij ontvangen in Herberg de Lindehoeve. Onder het genot van koffie en thee is door o.a. Joris Hiddema, manager engineering, een bedrijfspresentatie gegeven, wat ons een helder en compleet beeld heeft gegeven van de Agco organisatie.

In het bijzonder is ingegaan op de hydraulische complexiteit van de door Agco geproduceerde machines. Er is ruim aandacht besteedt aan de hydraulische aandrijving en specifieke delen zoals het dynamisch ophangsysteem. Tevens is ingegaan op de technologische ontwikkeling op het gebied van hybride aandrijvingen, GPS volgsystemen etc.

Na de presentatie hebben we een uitgebreide rondgang gehad door de nabij gelegen fabriek met aansluitend de bezichtiging van een zelfrijdende veldspuitmachine.

Het bezoek hebben we afgesloten met soep en een broodje.

Nieuwjaarsborrel Nationaal Mil. Museum 08-01-2015       

Afgelopen donderdag 8 Januari vond de Algemene Leden Vergadering ( ALV) plaats met aansluitend de Nieuwjaarsborrel.

Voor beide activiteiten kwamen we bijeen in het Nationaal Militair Museum te Soest, wat een prachtige locatie bleek te zijn hiervoor. De opkomt met ca 65 man was groot en tijdens de ALV was er veel interactie tussen de leden. Na de gebruikelijke stukken was er plaats voor een wisseling van het bestuur.

Na 7 jaar tomeloze inzet van Ivo Willemsen neemt Jan Willem van den Berg de hamer over als voorzitter. En zoalseerder gemeld stopt Michel Schutte met zijn rol als algemeen bestuurslid en neemt Bob Boersema deze taak over.

Na de ALV hebben we in drie groepen een rondleiding gehad door het prachtige museum waarbij veel positieve reactie ge-uit zijn.

Hierna stond er een heerlijk buffet klaar voor de genodigden en onder het genot hiervan en een drankje werd er weer vol op genoten,” genetwerkt “ en plezier gemaakt. Het bestuur bedankt u allen voor de komst en kijkt terug op een prachtige meeting.

Het Hydrauliek Symposium Hydrauliek & Maintenance 13-11-2014 

13 November 2014 werd door de FEDA en de VPH het 6de Hydrauliek Symposium op rij georganiseerd. Dit jaar had het symposium het onderwerp “Hydraulics & Maintenance”.

Met meer dan 200 bezoekers kunnen we terugkijken op een zeer geslaagde dag. In het totaal hielden 20 sprekers uit Finland, Engeland, Duitsland, Zwitserland, België en Nederland een presentatie.

Tevens werd gedurende het symposium het boekje ‘Medisch spoedgeval, Hydraulisch hoge druk injectieletsel; De feiten.’ gepresenteerd.

Een geheel nieuw fenomeen dit jaar was het presenteren van de extracten en presentaties in digitale vorm doormiddel van een gratis e-reader die de bezoekers bij binnenkomst kregen. Op deze wijze had iedere bezoeker direct alle informatie digitaal tot zijn beschikking.

Ook de mogelijkheid voor bedrijven zich te presenteren door middel van de inmiddels bekende table tops kende dit jaar een flinke groei.  In totaal presenteerde zich dit keer 27 bedrijven die een directe of indirecte relatie met sector hydrauliek hebben.

Het symposium werd afgesloten door een forumdiscussie waarbij het publiek de mogelijkheid kreeg die 20 sprekers te bestoken met hun vragen. Dit leverde interessante inhoudelijke discussies op over onderhoudsintervallen, de mogelijkheden van online conditioning monitoring, de impact van onderhoud irt de machinerichtlijnen en de veiligheidsaspecten irt slangen en leidingen onder druk (Fluid Injection). 

De digitale bestanden (extracten en presentaties) zullen in december via deze site beschikbaar komen.

Zie ook de site die speciaal voor het symposium in het leven is geroepen: www.dfptc.nl

Fotografie: Marc Roos

Workshop Remkleppen 25-09-2014

Op 25 september jl. organiseerde het Platform Hydrauliek een workshop over remkleppen.

Gedurende deze workshop werd door Peter Vos (Vos Hydraulics) een presentatie gegeven over de Bucher CINDY remkleppenwaarbij in werd gegaan op oa. de werking, verschillende typen kleppen en mogelijke smoringconfiguraties. Tevens werden een aantal praktische voorbeelden besproken.

Vervolgens werd er door dhr. Bernd Zähe (technisch specialist SUN Hydraulics Duitsland) een engelstalige presentatie geven over de SUN remkleppen waarbij de heer Zähe uitgebreid inging op de werking van de klep, de verschillende bouwgroottes, stuurverhoudingen en de veiligheidsfunctie van de klep.

Beide presentaties zijn hieronder down te loaden. Tevens is er voor de volledigheid een presentatie bijgevoegd van Wessel Hydraulic. Ook is een excel sheet ter bepaling van de smoring bijgevoegd.

Mini symposium Vaste pompen & frequentie regelaars versus verstelbare pompen 05-06-2014

Als eerste spreker werd de heer Teunis van Vulpen ( Elma ) welkom geheten. Hij had een zeer verhelderende bijdrage over elektromotoren en de aansturing hiervan, met tot slot een kort overzicht van de kosten en baten. De aanwezigen hebben gebruik gemaakt van de mogelijkheid  om vragen te stellen nadien. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de  meerprijzen mbt de eisen die aan de instalate gesteld werden i.v.m. gebruik frequentie regelaars, over cosP en D last en met welke waarden men rekent en hoeveel energie er teruggevoerd mag worden.

Als tweede spreker werd de heer Jeroen oude Smeijers (Bosch Rextroth)  welkom geheten. Zijn presentatie ging in op   verschillende typen pompen en elektromotoren en  werden vooral de voor – en nadelen van de samenstellingen belicht. Tevens werden er enige praktijk voorbeelden gegeven m.b.t. eventuele besparingen. Ook na deze presentatie werden de mogelijkheden tot het stellen van vragen benut  door de aanwezigen. Enige voorbeelden van de gestelde vragen gingen o.a. over toerentallen, op- en afschakel tijden  en mogelijke cavitatie. Er werden enkele vuistregels behandeld , s-Curve ,  pomp ontwikkelingen, verhoudingen tussen koppel/stroom irt pomptype en betrouwbaarheid.

Na de pauze werd als derde spreker het woord aan de heer Thijs Kroeze (Rotor) gegeven. Thijs heeft de aanwezigen meegenomen in het ontstaan, de ontwikkeling en toekomst van elektromotoren met daarbij  de nieuwe normeringen, isolatie en overige problematiek. Enige voorbeelden van vragen die werden gesteld na deze presentatie waren bijvoorbeeld de voor – en nadelen van synchroon tegen over asynchroon motoren.   Tevens werden terugverdientijden en de geschiktheid van frequentie regelaars irt de motoren besproken.

De laatste spreker van de dag was de heer Jos Lentfert (Parker) . Jos belichte in zijn presentatie de verschillende  op pompen, de kosten, terugverdientijden in betreffende systemen en het groene imago van stroom. Deze onderwerpen werden van diverse kanten belicht incl. een voorbeeld met ons eigen fictieve ”VPH pers” als engineering model.

Aan het eind van de presentatie is er eveneens  tijd en gelegenheid geboden voor een vragen ronde aan alle sprekers.

Nadat alle sprekers en aanwezigen nogmaals werden bedankt voor hun aanwezigheid en vooral bijdrage is er gelegenheid geweest voor een afsluitende borrel.

Namens het bestuur willen wij alle aanwezigen en de sprekers nogmaals zeer bedanken voor een succesvolle middag.

Hier kunt u de presentaties downloaden: Complete program Mini Symposium 05062014 RevA

Agrifac 20-03-2014

Op 20 maart 2014 was het Platform Hydrauliek te gast bij de firma Agrifac te Steenwijk waar tevens de ALV werd gehouden.

De firma Agrifac BV is producent zelfrijdende bietenrooiers en veldspuiten. 

Tijdens het bedrijfsbezoek werd er uitleg gegeven over de werking en de toepassingen van de verschillende type machines. Tijdens het bedrijfsbezoek werd er door Agrifac de volgende vraagstelling op tafel gedeponeerd:

“Hoe kan Agrifac haar machines sneller laten rijden (wegtransport)”.

Hierover ontstond een interessante discussie en interactie tussen de leden waar verschillende oplossingsrichtingen naar boven kwamen.

AMCA – Conrad-Stanen 23-10-2013

Op 23 oktober 2013 was het Platform Hydrauliek te gast bij de firma Conrad Stanen waar tevens de firma AMCA zich presenteerde.

De firma Conrad Stanen BV is producent van verticale boormachines. Het merk bestaat al meer dan 100 jaar en maakt moderne machines veelal op wens van de klant. 

Tijdens het bedrijfsbezoek werd er uitleg gegeven over de werking en de toepassingen van de verschillende type (boor)machines. Door de ver doorgevoerde automatisering van haar boormachines heeft Conrad inmiddels een voorsprong in de markt kunnen opbouwen.

AMCA is producent van hydraulische kleppen die in eigen beheer worden ontworpen en geproduceerd. Het programma omvat een brede selectie van hand- en elektrisch gestuurde kleppen. De kleppen worden vooral afgezet in de mobiele markt: militaire toepassingen, mijnbouw, grondverzet maar ook in de off-shore.

Tijdens de presentatie werd vooral ingegaan op de werking van de kleppen en de toepassingen.

Tractive Suspension 30-05-2013

Op 29 Mei jl. was het Platform Hydrauliek te gast bij de firma Tractive Suspension bv.

Aangevangen werd er met de Algemene Leden Vergadering over 2012 met aaneensluitend het bedrijfsbezoek aan Tractive Suspenion bv.

Tractive Suspension ontwikkeld en produceert innovatieve schokdempers welke gebruikt worden in de voertuig- en racewereld, waar met name actieve veiligheid, comfort en performance als eisen worden gesteld door de eindgebruiker.

Tractive is gespecialiseerd in elektronisch geregelde schokdempers  met een optimaal regelbereik, snelheid en stabiliteit binnen beschikbare ruimte van de schokdemper.

Bij het product ontwerp wordt veel  aandacht besteed aan de oliekeuze (voornamelijk de viscositeitsindex), doorstromingen (bepaald de vaste karakteristiek van de demping) en regelbare smoringen (bepalend voor de instelbare karakteristieken van de demper). Naast functionaliteit is er natuurlijk ook veel aandacht voor het design. De dempers zijn zichtdelen op de voertuigen en zijn mede bepalend voor de “look” van de machines.

Tractive heeft in eigen beheer een complete range schokbrekers ontwikkeld met diverse instelmogelijkheden. Hiertoe behoort onder andere een elektrisch bediende stuurschuif die in de schokdemper is geïntegreerd. Met deze klep, die een schakeltijd heeft van 6-8 msec, een extreme stabiliteit en hoge reproduceerbaarheid, kan een groot instelbereik van de dempingswaarde worden bereikt.

Tractive is in staat doormiddel van simulaties de magnetische karakteristieken van de magneet en de flowkarakteristieken van de klep te optimaliseren.

Daarnaast heeft Tractive eigen ontwikkelde controle units, sensoren en een elektronisch, hydraulisch hoogteregelsysteem om hun schokdempers te optimaliseren

Tube-Mac 29-11-2012

29 November 2012 was het Platform Hydrauliek te gast bij Tube-Mac. Aangezien Tube-Mac in Nederland op dit moment nog een éénmansbedrijf is en geen bedrijfspand heeft werden we ontvangen in het Papendrechtse Scheepsdieselmotorenmuseum.

Het Candadeese Tube-Mac is in 1977 opgericht en is inmiddels één van de toonaangevende bedrijven die leidingverbindingen aanbiedt waarbij niet gelast hoeft te worden.

Het niet hoeven lassen van leidingwerk, met name in hydraulische systemen, heeft een aantal grote voordelen als veiligheid, sneller werken (=lagere kosten), minder kans op lekkage en het achterwege kunnen laten van röntgen onderzoek.

Het Hydrauliek Symposium Water Hydrauliek 13-09-2012

We kunnen terugkijken op een zeer geslaagde dag met sprekers uit Finland, Engeland, Amerika, België en Nederland.

Meer dan 140 mensen hebben het Hydrauliek symposium over Water Hydrauliek bezocht.

Ook de mogelijkheid voor bedrijven zich te presenteren door middel van de inmiddels bekende table tops werd goed benut. In totaal presenteerde zich 14 bedrijven die een directe of indirecte relatie met sector hydrauliek hebben.
Interessante en inhoudelijke discussies over de pro’s en de contra’s; met als slotsom dat er wel degelijk een bestaansrecht is voor Water Hydrauliek.
Een mogelijk toekomstige vlucht lijkt voornamelijk bepaald te gaan worden door regelgeving, verdere verlaging van component kosten en ecologische aspecten.

Bron foto’s: Marc Roos Fotografie

VSM 22-05-2012

22 Mei organiseerde het Platform haar ALV vergadering in één van de rijtuigen van de VSM die naast een groot aantal stoomlocomotieven gerangeerd staan in Beekbergen.

Ondanks dat het even passen en meten was om de beamer in het rijtuig voor iedereen zichtbaar te krijgen kunnen we terugkijken op een zeer geslaagde ALV waarbij een groot aantal punten besproken zijn.

Naast de ALV bestond het bezoek aan de VSM uit een rondleiding langs het materieel en een kijkje in de werkplaats waar een aantal locomotieven werden opgeknapt en menigeen zijn hart kon ophalen aan de techniek van toen en al snel bleek dat er veel basis overeenkomsten waren met de stoom van toen en de hydrauliek van nu.

Miedema 28-10-2011

24 November 2011 bezocht het Platform Hydrauliek landbouwmachine fabrikant Miedema.

Miedema is een totaalaanbieder voor transporteren, sorteren, inschuren, uitschuren en planten van landbouwproducten waarbij men zich vooral concentreert op de aardappelteelt.

Miedema heeft zich de afgelopen tijd gespecialiseerd in het door middel van GPS nauwkeurig positioneren en besturen van haar machines. Voor de besturing maakt met gebruik van hydraulische proportioneel techniek.

Een uitgebreide presentatie en een indrukwekkende rondgang door het bedrijf gaven een goed beeld van een modern uitgeruste landbouwmachinefabrikant.

Airbus Bremen 15-09-2011

14 en 15 september 2011 bezocht het Platform Airbus in Bremen. In Bremen worden onder andere de vleugels voor de nieuwe A380 gebouwd. Om de vleugels gedurende het ontwerp en productie proces te beproeven bouwde de vliegtuigbouwer een flap- en slattestsysteem.

Het testsysteem werd door Hycom uit Apeldoorn geengineerd gebouwd.

Twee hydraulieksystemen
Het testsysteem bestaat uit twee hydraulische systemen. Een systeem wordt gebuikt om de flaps- en slats aan te sturen en het andere systeem om de krachten op het vleugelsysteem te simuleren. In het systeem dat de flaps en slats aandrijft wordt het niet brandbare Skydrol gebuikt. Het systeem dat de krachten op de vleugel simmuleerd is gevuld met minerale olie.

Contact Secretariaat

E secretaris@platform-hydrauliek.nl 

Volg VPH Via

 

 © 2017 VPH  Vereniging Platform Hydrauliek (VPH)