Mini-symposium
20 juni 2019

Op 20 juni 2019 organiseert Vereniging Platform Hydrauliek (VPH) een na groot succes van de vorige editie, weer een mini-symposium.  De locatie is Anafora in Utrecht. Het middag vullend programma bevat dit keer drie verschillende interessante onderwerpen. Onderwerpen die vele leden van de VPH zullen aanspreken.

Schrijf je direct in

Emissie van Dieselmotoren
Voor de aandrijving van hydraulische pomp-eenheden voor stationaire of mobiel toepassing wordt in veel gevallen gebruik gemaakt van dieselmotoren. De onshore emissie-eisen in Europa en de Verenigde Staten worden hierbij steeds verder aangescherpt. Ook de offshore emissie-eisen worden steeds verder aangescherpt. De recente aangescherpte emissie-eisen vergen ingrijpende verandering aan de traditionele dieselmotoren. Hoe verhouden deze eisen zich ten opzichte van eisen voor export naar andere landen?

Spreker: Jan Nederlof, account manager Pon Power bv
• Emissieregelgeving voor dieselmotoren
- waarom, en wat wordt geregeld?
- wanneer en waar geldt welke regelgeving?
• Dieselmotor - Emissie en Technologie
We kruipen in de brandstoftank, wat komen we tegen voordat we als (schoon?) uitlaatgas worden uitgeblazen?
- stofwisseling van de dieselmotor..., uitstoot
- techniek die uitstoot vermindert
- wat doet uitlaatgas-nabehandeling
• Toekomst van de dieselmotor
- wat is nu beschikbaar?
- heeft de dieselmotor toekomst?
- alternatieve brandstoffen, motor van de toekomst…

Spreker: Anton Kempenaar, Hydraulic Engineer, IHC IQIP
• Wat zijn de gevolgen voor de wereldwijde inzet van HPU's door de aangescherpte emissie eisen van dieselmotoren?
• Mogelijkheden om nieuwe HPU's in de toekomst ook wereldwijd inzetbaar te houden.

3D-Printen ofwel Rapid Manufacturing van hydrauliek manifolds
RM staat hier eigenlijk voor 3D-Printing van manifolds in de hydraulische aandrijftechniek. De belangrijkste voordelen van een RM techniek zijn: enorme besparing op gewicht en aanzienlijk lagere drukval over de hydrauliek poorten. In de afgelopen 10 jaar zijn diverse instituten en bedrijven al bezig geweest om toepassing van deze techniek in de hydraulische markt te onderzoeken.  Op ons symposium willen we nader inzicht verschaffen in de resultaten daarvan. Wat zijn de mogelijke praktische problemen die we nog tegenkomen enzovoort.

Spreekster: Mevr Valeria Tirelli, CEO Aidro s.r.l. Italië
• The already existing techniques and expected developments with 3D printing in Fluid Power. Read more about Valeria Tirelli.

Spreker: Adrie Overbeeke, Manager Engineering Hydrauvision bv
• Resultaten van een onderzoek naar toepassing van 3D printing voor hydrauliek manifiolds.

Kennisuitwisseling
Onze VPH is van oorsprong opgericht naar aanleiding van een feitelijk gebeurde situatie waarin gebruikers van hydraulische producten een technisch probleem van een bepaald product pas opgelost kregen nadat ze gezamenlijk dit probleem bij de fabrikant hadden aangekaart. Kennisuitwisseling dus. 

Dat we nog steeds kennis uitwisselen weten we allemaal wel, maar het lijkt erop dat eenrichtingsverkeer hierbij wel steeds meer aan de orde is. Iemand ( een leverancier, een machinefabriek) vertelt iets over een product. De technische discussie over ervaren problemen blijft hierbij steeds vaker achterwege. Aan de hand van een aantal voorbeelden willen we aantonen dat we als leden juist veel baat hebben bij het kunnen bediscussiëren van technische problemen, bij een kennisuitwisseling die zoveel mogelijk laagdrempelig maar daartegenover op hoog technische niveau kan plaatsvinden.

Spreekster: Gudrun Oriot, Hydraulic Engineer Kenz-Figee group.
• Beschrijving van een actueel technisch probleem waarbij in een axiaal plunjerpomp afzetting van brons plaatsvindt op de plunjers, waardoor deze in de barrel vastlopen, met grote gevolg schade.
• Open discussie met aanwezigen over mogelijke oorzaken.

Spreker: Peter Albers, commissie lid mini-symposia VPH
• Methodes en discussie hoe we deze vorm van kennisuitwisseling binnen de VPH kunnen verbeteren.

Programma
13.00-13.30 Inloop en registratie
13.30-14.30 Emissie van Dieselmotoren
14.30-14.45 Korte pauze 1
14.45-15.45 3D-Printen ofwel Rapid Manufacturing van hydrauliek manifolds
15.45-16.00 Korte pauze 2
16.00-17.00 Kennisuitwisseling
17.00-18.00 Netwerkborrel met een hapje

Locatie
We zijn welkom bij Anafora in Vleuten (Utrecht):
Parkrestaurant Anafora
Uilenboslaan 1
3451 GB Vleuten

Er is meer dan voldoende parkeergelegenheid en je bent vanaf de A2 snel op locatie. Het is een klein stukje lopen vanaf de parkeerplaats, maar bij slecht weer of als je slecht ter been bent is er een pendeldienst beschikbaar.

Om te kunnen deelnemen aan dit bijzondere mini-symposium is het gewenst dat je je inschrijft voor 10 juni. Dit in verband met de noodzakelijke reservering van zaalruimte(s).

Ja, ik ben aanwezig tijdens het mini-symposium

Huis Oilgear D-pomp (regelbare radiale plunjerpom)

Plunjerblok D-pomp met 180 plunjers

Plunjer van 540 cc axiale plunjerpomp

Hogedruk axiale plunjerpomp

v.l.n.r. Dick Terlouw, Ad Petit, Gerrit Bekkering, Guus Poortman, Jason Lake (Oilgear), Frank Marcus, Rob van den Brink, Peter Vos, Berry Metselaar, Cyril Kortenhorst, Huib van Bruggen, Meine Jongschaap, Wim Roeterdink, Jelle Beuker

We kregen ook de gelegenheid om de productie- en testruimtes te bezichtigen. We waren onder de indruk van de mogelijkheden hier. En op alle vragen werd keurig antwoord gegeven. 
Voor verdere info kijk op de website van Oilgear: www.oilgear.com

Na een afsluitende discussie namen we met een voldaan gevoel afscheid en werden we keurig naar het vliegveld gebracht.

Dinsdagmorgen 9 oktober

Milwaukee
Na twee korte vluchten kwamen we in Milwaukee aan. Na de formaliteiten voor het afhalen van de huurauto’s vervuld te hebben gingen we naar het hotel. Het was inmiddels bedtijd geworden.

Dinsdagmorgen kwamen we na een mooie rit door Wisconsin aan bij Husco in Whitewater, ruim een uur rijden. Hier werden we hartelijk welkom geheten door Chris Holke (account representative). Chris gaf ons uitvoerig uitleg over de mogelijkheden met Husco kleppen. Husco is voornamelijk toeleverancier voor de OEM-markt. Er worden kleppen geheel op klantenspecificatie gemaakt voor o.a. John Deere, Caterpillar, AGCO, Ford, Komatsu, DANA, Yale enz.

Naast deze OEM klanten maakt Husco ook kleppen voor de automotive industrie, bijv. speciale minikleppen voor het stabiliteitssysteem van Mercedes Benz. Husco heeft ook een serie kleppen die via distributors ( kw Flextubo bv)aan eindklanten verkocht wordt. De SXC series is een alternatief voor de sectional valves. Speciaal de SXC 120 traxing selection is interessant voor gelijkloop wiel en rups aandrijving.

Ook hier waren we onder de indruk van het productieproces en de manier waarop alle vervaardigde kleppen getest werden.

Zie voor verdere info op de website van Husco: www.husco.com

Fotobijschrift: Husco kleppenblok

Dynex
Na een lekkere, beetje Hollandse lunch, vertrokken we naar Dynex in Pewaukee.

Na weer ruim een uur rijden door het platteland van Wisconsin kwamen we bij Dynex aan. Hier werden we in eerste instantie hartelijk welkom geheten door Charlie Brown (Business Development Manager). Na een lekkere bak koffie met wat versnaperingen kwam Raymond A. Warrell (President) ons uitgebreid vertellen over de Dynex hogedruk pompen en kleppen en ook over de regelbare hogedruk pomp. Hij werd hierin bijgestaan door bijna de voltallige staf. Tijdens de rondleiding viel het ons op dat er nog een aantal productiemachines van ver uit de vorige eeuw werkten. Toch voldeden deze machines nog prima aan de behoeften.

Ook bij Dynex worden de producten uitvoering getest voor deze afgeleverd worden. Daarnaast wordt in het technische lab continu gewerkt aan het verbeteren van producten en aan nieuwe producten.

Kijk voor verder info op de website van Dynex: www.dynexhydraulics.com

Fotobijschrift: Dynex hogedruk pomp

Na deze twee bezoeken reden we weer naar het hotel in Milwaukee waar we
’s avonds met elkaar van de typisch Amerikaanse keuken genoten hebben.

De biefstukken komen er aan!

Donderdagmorgen 11 oktober

SUN Hydraulics
Woensdag was een reisdag om van Milwaukee naar Sarasota in Florida te komen. Donderdagmorgen werden we bij SUN Hydraulics hartelijk verwelkomd door Dan Fernandes en Nathan Johnson. Uiteraard werd er met een bak koffie en een voorstelronde begonnen. Dan en Nathan vertelden eerst over de bedrijfscultuur bij SUN. Hier wordt je niet meteen gevraagd voor en bepaalde functie. Nadat je in dienst komt ga je als het ware het bedrijf door om uiteindelijk je werkplek te vinden. Wil je later toch van werkplek veranderen, dan zijn er goede mogelijkheden.

Aan de hand van de website van SUN werden we goed geïnformeerd over de SUN-kleppen. Bijvoorbeeld het principe van de “floating nose” cartridge. Ook werden we bijgepraat over het verschil in de standaard remkleppen en de “load holding” kleppen. Deze hebben bijv. een langere slag voor een betere stabiliteit.

Alle kleppen die SUN vervaardigt worden 100% getest. Hiervoor staat er een hele rij testbanken. Sinds kort biedt SUN ook de mogelijkheid om kleppen te leveren met afdichtingen die geschikt zijn voor Skydrol. Deze kleppen worden in Skydrol getest! SUN biedt ook de mogelijkheid om via de website al (offerte) schema’s te tekenen.

Na van een lekkere lunch in de aangename buitenlucht genoten te hebben kregen we een rondleiding door de productie- en testafdelingen. We waren allemaal onder de indruk van de schone en efficiënte manier van werken en testen.

Zie voor verdere info op de website van SUN: www.sunhydraulics.com

Fotobijschrift: Lunch bij Sun

Donderdagavond 11 oktober

Na de afsluitende discussie gingen er al een paar van onze groep naar het vliegveld en de overigen werden keurig naar het hotel gebracht.

Vervolgens hebben we donderdagavond heerlijk aan het strand gegeten en nadien van het Amerikaanse uitgaansleven genoten.

Fotobijschrift: Restaurant aan het strand in Bradenton

Monkey Bus

’s Avonds maakten we een rit met de Monkey Bus. Hier hebben we bijzonder plezierige herinneringen aan. Afsluitend kijken we terug op een bijzonder informatieve en erg gezellige reis.

 Wim Roeterdink, oktober 2017

Contact Secretariaat

Volg VPH Via

   

 © 2017 VPH  Vereniging Platform Hydrauliek (VPH)